Koncern Volkswagen zwiększa przychody ze sprzedaży i zysk w pierwszym półroczu 2019 roku

Przychody ze sprzedaży marki Volkswagen Samochody Osobowe w ciągu sześciu miesięcy 2019 roku wzrosły o 3,4 procent do 44,1 miliarda euro. Zysk operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi zwiększył się do 2,3 miliardów euro (w 2018 roku: 2,1). Poprawa miksu sprzedaży oraz polityki cenowej, a także dobra sytuacja pod względem kosztów z zapasem zrównoważyły mniejszą sprzedaż i niekorzystną sytuację walutową. W związku ze sprawą silników Diesla w omawianym okresie wzrosły obciążenia o 0,4 miliarda euro.

Nowa polityka w odniesieniu do wielomarkowych firm spowodowała, że przychody ze sprzedaży w wypadku marki Audi zmniejszyły się do 28,8 (w 2018 roku: 31,2) miliardów euro. Zysk operacyjny na poziomie 2,3 miliarda euro był mniejszy niż w zeszłym roku (w 2018 roku: 2,8). Obciążenia były spowodowane wprowadzaniem nowych modeli i wycofywaniem poprzednich, mniejszą sprzedażą wynikającą z wprowadzania procedury WLTP, zwiększeniem inwestycji w nowe produkty i technologie, wzrostem kosztów oraz sytuacją na rynku walut. Pozytywny efekt miały oferta produktowa i koszty produkcji.

W porównaniu z poprzednim rokiem SKODA zwiększyła przychody ze sprzedaży o 10,8 procent do 10,2 miliardów euro. Wzrost był wynikiem przede wszystkim przejęcia odpowiedzialności za rynek indyjski. Zysk operacyjny zwiększył się o 3 miliony euro do 824 milionów euro. Negatywne wpływy wynikające z kursów walut i wzrostu kosztów zrekompensowano większą sprzedażą i odpowiednią polityką cenową.

W wypadku marki SEAT przychody ze sprzedaży wyniosły 6,3 miliarda euro, czyli były o 8,3 procent lepsze od dobrego wyniku osiągniętego w tym samym okresie poprzedniego roku. Zysk operacyjny zwiększył się – dzięki większej sprzedaży i dobrej ofercie – o 1,9 procent do 216 milionów euro i z naddatkiem zrównoważył obciążenia wynikające ze zwiększenia kosztów.

Marka Bentley zwiększyła przychody ze sprzedaży do 835 milionów euro (w 2018 roku: 757). Zysk operacyjny zwiększył się natomiast do 57 (w 2018 roku: -80) milionów euro. Oprócz większej sprzedaży pozytywny wpływ na tę sytuację miały oszczędności w zakresie kosztów podjęte w ramach bieżącego programu poprawy efektywności, atrakcyjna oferta i sytuacja walutowa.

Porsche Automotive zwiększyło przychody ze sprzedaży do 12,2 miliarda euro (w 2018 roku: 11,2). Zysk operacyjny przed zdarzeniami nadzwyczajnymi wzrósł – głównie dzięki zwiększeniu sprzedaży – o 2,5 procent do 2,1 miliarda euro. Pozytywny wpływ miała ponadto sytuacja w dziedzinie kosztów, negatywny zaś – sytuacja w zakresie kursów walut. W związku ze sprawą diesli w omawianym okresie obciążenia wzrosły o 0,5 miliarda euro.

Volkswagen Samochody Użytkowe zwiększył przychody ze sprzedaży o 2,6 procent do 6,5 miliarda euro. Mimo zwiększenia sprzedaży, zmniejszenia kosztów i poprawy w zakresie marż wynik operacyjny marki zmniejszył się o 10,8 procent do 506 milionów euro. Było to spowodowane przede wszystkim większymi kosztami stałymi i nakładami na rozwój, a także gorszą sytuacją pod względem oferty produktów.

Scania Vehicles and Services zwiększyła przychody ze sprzedaży do 7,1miliarda euro (w 2018 roku: 6,3). Zysk operacyjny wzrósł do poziomu 828 (w 2018 roku: 618) milionów euro. Wynika to głównie ze zwiększonego zbytu aut, lepszej sytuacji w dziedzinie sprzedaży oryginalnych części zamiennych, usług finansowych i kursów walut, a także jest wynikiem dobrej oferty marki. Negatywny wpływ miała natomiast sytuacja w dziedzinie kosztów.

MAN Samochody Użytkowe zwiększył przychody ze sprzedaży do 6,3 miliarda euro (w 2018 roku: 5,8). Zysk operacyjny zmniejszył się do 248 (w 2018 roku: 258) milionów euro. Poprawie sytuacji w dziedzinie sprzedaży i marż towarzyszyły inwestycje w rozwój aut ciężarowych i autobusów nowej generacji, wzrost kosztów oraz negatywna sytuacja walutowa.

Power Engineering osiągnął przychody ze sprzedaży w wysokości 1,9 miliarda euro (w 2018 roku: 1,6). Wynik operacyjny zmniejszył się do 42 (w 2018 roku: 68) milionów euro.

Volkswagen Financial Services zwiększył przychód ze sprzedaży do 18,0 miliardów euro (w 2018 roku: 16,7); wynik operacyjny w wysokości 1,3 miliarda euro był nieco wyższy niż w zeszłym roku.

Płynność finansowa netto w dziale samochodów wynosi 15,9 miliarda euro.

Ujęcie zobowiązań leasingowych jako zobowiązań finansowych – wynikające z obowiązującego od stycznia standardu IFRS 16 – zwiększyło poziom kredytów w dziale samochodowym koncernu na koniec drugiego kwartału 2019 r. do 5,1 miliarda euro. Z tego powodu płynność finansowa netto w dziale samochodowym koncernu wynosiła na koniec czerwca 2019 roku 15,9 miliardów euro i była znacznie niższa od wartości z 31 grudnia 2018 roku wynoszącej 19,4 miliarda euro. Przepływ netto środków pieniężnych w dziale samochodowym koncernu wyniósł 5,6 miliarda euro i był o 2,2 miliarda euro wyższy niż rok wcześniej.

Perspektywy

Koncern nadal stoi na stanowisku, że w 2019 roku dostawy do klientów marek należących do Grupy, mimo utrzymującej się trudnej sytuacji na rynku, nieco się zwiększą w porównaniu z dostawami w poprzednim roku. Szczególnym wyzwaniem jest przede wszystkim sytuacja w zakresie ekonomii, rosnąca walka konkurencyjna, niepewne kursy walut oraz zaostrzenie przepisów homologacyjnych. Nadal oczekuje się, że przychody koncernu Volkswagen ze sprzedaży oraz w obszarach samochodów osobowych i użytkowych będą do 5 procent wyższe od ubiegłorocznych. Pod względem zysku operacyjnego koncernu przed zdarzeniami nadzwyczajnymi oraz w obszarze samochodów osobowych, w 2019 roku należy się spodziewać operacyjnego zysku ze sprzedaży na poziomie od 6,5 do 7,5 procent.

Przewidywana wartość operacyjnego zysku ze sprzedaży w dziale samochodów użytkowych wyniesie od 6,0 do 7,0 procent. W dziale Power Engineering, przy lekkim wzroście przychodów ze sprzedaży, należy liczyć się z zauważalnie wyższą stratą operacyjną w porównaniu z zeszłym rokiem. Dla Financial Services, przy niewielkim wzroście przychodów ze sprzedaży, spodziewany jest zysk operacyjny na ubiegłorocznym poziomie. Łącznie ze zdarzeniami nadzwyczajnymi w odniesieniu do całego koncernu i do obszaru samochodów osobowych należy się spodziewać operacyjnego zwrotu ze sprzedaży na poziomie dolnej granicy widełek.